
    

 



 
2 

 

 
Ovaj Monitoring Izveštaj je realizovan  

uz finansijsku podršku Fondacije za otvoreno društvo            
 

 

SADRŽAJ: 
 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA ........................................................................................................................ 3 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA ............................................................. 8 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ................................................................ 12 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH  

ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA ......................................................... 12 

REGULATORNA TELA ............................................................................................................................. 12 

DRŽAVNI ORGANI .................................................................................................................................... 15 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA ...................... 17 

 

V PROCES DIGITALIZACIJE ...................................................................................................................... 17 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE ....................................................................................................................... 19 

 

VII ZAKLJUČAK ............................................................................................................................................... 20 

 

 

 

 

 



 
3 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleženo je više slučajeva koji ukazuju na 

moguće povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Ekipa Federalne TV Bosne i Hercegovine, koja je u Novom Pazaru snimala materijal za 

emisiju o vehabizmu na Balkanu, napadnuta je 6. marta ispred objekta Udruženja islamske 

omladine „Furkan“ dok je snimatelj Refik Vejsilagić snimao prilaz objektu u kome se vehabije 

okupljaju. Avdo Avdić, novinar Federalne TV, ispričao je da je ekipi na ulici prišao Abit 

Podbičanin, koji rukovodi vehabijskom zajednicom, rekao da nije zadovoljan njihovim 

izveštavanjem i pokušao da ih natera da izbrišu sve do tada snimljeno. Kada je ekipa to odbila, uz 

tvrdnju da je snimljena zapravo samo ulica, snimatelju Vejsilagiću oteta je i oštećena kamera. 

Avdić je rekao da je za ekipu Federalne TV objekat koji su snimali bio zanimljiv zbog 

Novopazarca Mevlida Jašarevića koji je krajem oktobra 2011. godine izvršio teroristički napad 

na ambasadu Sjedinjenih Američkih Država u Sarajevu. Policija je privela Abita Podbičanina i još 

jedno lice i odredila im policijsko zadržavanje od 48 sati zbog sumnje da su izvršili krivična dela 

nasilničko ponašanje i uništenje i oštećenje tuđe stvari.  

 

Zakonom o javnom informisanju izričito je propisano da niko ne sme, ni na posredan način, da 

ograničava slobodu javnog informisanja, nijednim načinom podesnim da ograniči slobodan 

protok ideja, informacija i mišljenja. Zakon posebno zabranjuje bilo kakav fizički ili drugi pritisak 

na javno glasilo i njegovo osoblje, kao i uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. U 

konkretnom slučaju, činjenica da se radilo o stranoj televizijskoj ekipi, ništa ne menja u ovoj 

stvari, budući da isti zakon izičito predviđa da strana fizička i pravna lica imaju u oblasti javnog 

informisanja ista prava i obaveze kao i domaća lica, osim ako je drugačije predviđeno zakonom 

ili potvrđenim međunarodnim ugovorom. Srpsko pravo načelno priznaje pravo svakoga da štiti 

svoju privatnost, između ostalog i tako što će uskratiti saglasnost, odnosno suprotstaviti se 

objavljivanju fotografskih ili video zapisa na kojima se vidi njegov lik, ako bi se pri objavljivanju 

moglo zaključiti o kome je reč. Od ovog pravila, međutim, postoje izuzeci. Neki od njih upravo se 

tiču snimaka ili zapisa koji se odnose na mnoštvo likova ili glasova (uključujući izričito i ulične 

prolaznike, kao i situacije u kojima je lice prikazano kao deo pejzaža, panorame, trga, ulice ili kao 

deo sličnog prizora). Takođe, čak i da se u konkretnom slučaju radilo o povredi privatnosti, 

zaštita prava na privatnost, odnosno prava na lični zapis, ostvaruje se tužbom, kojom se može 

tražiti propuštanje objavljivanja, predaja, uništenje ili brisanje zapisa, naknada štete, odnosno 

objavljivanje presude, a ne nasiljem i lomljenjem televizijske opreme. Iako do zaključenja ovog 



 
4 

 

izveštaja nije saopšteno da li je i kakav postupak na kraju pokrenut, interesantno je da policija 

privedena lica sumnjiči za nasilničko ponašanje i uništenje i oštećenje tuđe stvari. I dok se 

uništenje i oštećenje tuđe stvari, makar na osnovu opisa događaja koji su preneli mediji, samo po 

sebi nameće, čini se da nasilničko ponašanje na određeni način postaje svojevrsno blanketno 

krivično delo kojim se napadači na novinare po pravilu terete. U jednom sličnom incidentu iz 

2004. godine, kada su napadači oštetili kameru Televizije „B92“ ispred kuće Milorada Lukovića 

Legije, koju je ta televizija snimala u noći njegove predaje, tužilaštvo je vodilo postupak za 

sprečavanje štampanja i rasturanja štampanih stvari i emitovanja programa. Tim krivičnim 

delom sankcioniše se neovlašćeno sprečavanje ili ometanje štampanja, snimanja, prodaje, 

rasturanja ili emitovanja štampe, drugih publikacija, odnosno radio i televizijskog programa. Čini 

se da je nasilje, odnosno oštećenje kamere, u konkretnom slučaju imalo za cilj upravo to, 

sprečavanje snimanja i emitovanja televizijskog programa koji bi se na kritički način bavio 

vehabijskim pokretom, a ne ugrožavanje spokojstva građana ili remećenje javnog reda i mira, što 

su vrednosti koje se prevashodno štite sankcionisanjem nasilničkog ponašanja. Druga je stvar, i 

pitanje kaznene politike u Srbiji, što se nasilničko ponašanje u svom kvalifikovanom obliku 

(kada se vrši u grupi, kada se nanese laka povreda ili kada podrazumeva teško ponižavanje), 

sankcioniše i sa do pet godina zatvora, dok je za sprečavanje štampanja i rasturanja štampanih 

stvari i emitovanja programa Krivičnim zakonikom propisana tek novčana kazna ili zatvor do 

jedne godine.  

 

1.2. Predsednik opštine Bečej, Peter Knezi, izjavio je 9. marta 2012. godine da novinar 

Radiotelevizije Vojvodina, Nenad Jovićević, koji je tri dana ranije bio sprečen da izveštava sa 

njegove konferencije za novinare, budući da mu skupštinsko obezbeđenje nije dozvolilo ulazak u 

zgradu, na konferenciju nije bio ni pozvan. Knezi je u otvorenom pismu naveo da je Jovićeviću 

zbog netačnog informisanja o radu lokalne samouprave lično rekao da ga više neće pozivati na 

svoje konferencije za novinare, jer „više ne može da sarađuje na način koji isključuje 

profesionalizam i krši osnovne kodekse novinarstva“. Postupak Petera Knezija najoštrije su 

osudila novinarska udruženja. 

 

Zakonom o javnom informisanju izričito je propisano da državni organi i organizacije, organi 

teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, javne službe i javna preduzeća, kao i poslanici i 

odbornici, imaju obavezu da informacije o svome radu učine dostupnim za javnost i to pod 

jednakim uslovima za sve novinare i sva javna glasila. U navedenom smislu, postupak 

predsednika opštine Bečej, Petera Knezija, direktno je nezakonit. Ono što je posebno frapantno 

je što predsednik opštine ne samo da je diskriminisao novinara, već i da je otvorenim pismom 

javnosti praktično branio takav postupak, očigledno uveren da na to, po svojoj arbitrarnoj 

proceni novinarovog profesionalizma, ima pravo. Ovakvi slučajevi, međutim, nisu retki. Oni 

govore o političkoj realnosti u Srbiji, u kojoj mnogi još uvek veruju da žive u sistemu u kome su 



 
5 

 

mediji i novinari odgovorni političarima, a ne političari javnosti. Takođe, ovakvi slučajevi, iako 

po pravilu izazivaju osudu medijskih i novinarskih udruženja i demokratske javnosti, ne dovode 

do sankcija za političare odgovorne za diskriminaciju novinara i medija. Za gore citiranu 

odredbu Zakona o javnom informisanju, nije predviđena čak ni prekršajna odgovornost. Osnov 

za kaznenu odgovornost u ovakvim slučajevima mogao bi da postoji u Zakonu o zabrani 

diskriminacije iz 2009. godine. Tim zakonom predviđena je prekršajna odgovornost i zaprećena 

novčana kazna od 10.000 do 50.000 dinara za službeno lice, odnosno odgovorno lice u organu 

javne vlasti, ako postupi diskriminatorski. Ako iznos propisane kazne u ovom slučaju uporedimo 

sa iznosima kazni propisanih Zakonom o javnom informisanju za urednike ili izdavače medija za 

prekršaje predviđene tim zakonom, videćemo da su kazne za urednike ili izdavače daleko 

rigoroznije, iz čega, nažalost, proizilazi zaključak da vlast u Srbiji ne smatra da diskriminatorski 

postupci koje vrše predstavnici vlasti predstavljaju ozbiljnu društvenu opasnost koja zavređuje 

oštrije sankcije. 

 

1.3. Predsednik opštine Žagubica, Dragi Damnjanović, član G17 plus, na zboru građana u selu 

Krupaja kod Žagubice, napao je Aleksandru Đorđević, novinarku TV „AS“ iz Krepoljina. 

Aleksandra Đorđević izjavila je za dnevni list „Danas“ da je u selo Krupaja došla 9. marta da 

snimi zbor građana. Oko 19 časova snimala je predsednika opštine kako se pozdravlja sa 

građanima. On se u jednom trenutku okrenuo prema novinarki, pitao je šta tu traži i ko joj je dao 

dozvolu da snima. Novinarka tvrdi da ju je predsednik opštine, nezadovoljan odgovorom, 

opsovao i pesnicom udario u kameru, a da ju je kamera udarila u glavu. Novinarka je napad 

prijavila policiji, te, po preporuci policije, obavila detaljne preglede u požarevačkoj bolnici. Dragi 

Damnjanović negirao je da je bilo ikakvog napada na novinarku. On tvrdi da je novinarku samo 

pitao ko ju je zvao i da li ima dozvolu da snima skup, a da su je okupljeni građani zamolili da ne 

snima i da se udalji. Damnjanović takođe tvrdi da je TV „AS“ iz Krepoljina piratska televizija u 

vlasništvu lica koje je njegov protivkandidat na lokalnim izborima u Žagubici, te da ta televizija 

vodi hajku protiv njega i uporno pokušava da ga diskredituje. 

 

Zakonom o javnom informisanju izričito je propisano da organi lokalne samouprave, pa samim 

tim i predsednici opština, imaju obavezu da informacije o svome radu učine dostupnim za 

javnost i to pod jednakim uslovima za sve novinare i sva javna glasila. Takođe, propisano je i da 

niko ne sme, ni na posredan način, da ograničava slobodu javnog informisanja, nijednim 

načinom podesnim da ograniči slobodan protok ideja, informacija i mišljenja, a posebno je 

zabranjen bilo kakav fizički ili drugi pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao i uticaj 

podesan da ih omete u obavljanju posla. Nesporno je da se TV „AS“ iz Krepoljina pojavljuje na 

spiskovima piratskih stanica koje je objavljivala Republička agencija za elektronske 

komunikacije, ali Zakon o javnom informisanju ne daje za pravo lokalnim ili bilo kojim drugim 

funkcionerima da diskriminišu novinare po osnovu toga da li mediji za koje rade koriste radio 



 
6 

 

frekvencije legalno ili ne, a posebno ne i da vrše fizički ili bilo kakav drugi pritisak na novinare i 

snimatelje. Pitanje piratskog emitovanja nužno se mora tretirati odvojeno od pitanja prava 

novinara da prate rad funkcionera pod jednakim uslovima. Ovaj incident, međutim, svedoči o 

problemima sa kojima se mediji i novinari suočavaju, a koji postaju sve složeniji i izraženiji u 

jeku predizborne kampanje. S jedne strane, opstanak piratskih emitera u dobroj meri 

obesmišljava regulaciju rada elektronskih medija koju Republička radiodifuzna agencija 

pokušava da sprovede svojim opštim obavezujućim uputstvima koja se odnose na izveštavanje o 

predizbornoj kampanji. S druge strane, vlast se ponaša na način koji daje osnov za sumnju da joj 

neracionalno i neovlašćeno korišćenje radiodifuznog spektra samo po sebi ne smeta dok se taj 

spektar koristi neutralno u odnosu na predstavnike vlasti, odnosno da ga primećuje tek u 

situaciji kada oseti da piratski mediji kritički izveštavaju o njima. Gore opisani incident u Bečeju, 

kao i ovaj u okolini Žagubice, ostavljaju gorak utisak otvorene „sezone lova“ na novinare koje 

lokalni vlastodršci širom Srbije potpuno arbitrarno ocenjuju kao profesionalne ili 

neprofesionalne, vodeći, izgleda, računa samo o tome da li im je medij ili pojedinačni novinar 

naklonjen ili ne. Na taj način kreira se atmosfera straha i uzdržavanja od kritičkog izveštavanja, a 

mediji odvraćaju od svoje osnovne funkcije u demokratskom društvu, funkcije foruma koji treba 

da obezbedi prostor za najširu debatu o stvarima od javnog interesa. Mediji se guraju u 

konformizam u kome nema mesta informacijama o učesnicima u izbornoj utakmici, posebno ne 

onim koje bi bila kritičke, od njih se očekuje i zahteva upravo nekritička promocija i propaganda. 

 

1.4. Urednički kolegijum Timočke televizije i radija iz Zaječara, saopštio je da je ovaj medij u 

jednom danu dobio nalog za iseljenje iz prostorija koje koriste od 1972. godine, kako tvrde, kao 

pravni sledbenici Radio Zaječara i Radio televizije Zaječar, i poziv zа izјаšnjenje u postupku koji 

je protiv njih pokrenut povodom navodno nelegalno postavljenog predajnika na lokaciji na kojoj 

se taj predajnik nalazi već 17 godina. Nepunih nedelju dana kasnije, 27. marta, signal Timočke 

televizije je, mimo važećih ugovora, isključen i iz kablovske ponude operatora Jotel d.o.o. Sve ovo 

usledilo je nakon što je gradonačelnik Zaječara, Boško Ničić, visoki funkcioner Ujedinjenih 

regiona Srbije, najavio da će ova stranka zatražiti od Republičke radiodifuzne agencije 24-satni 

monitoring nad radom Timočke radio-televizije, u čijem je Upravnom odboru Ničićev politički 

protivnik Saša Mirković, potpredsednik Pokreta radnika i seljaka. „Ova televizija ne samo da ne 

poštuje pravila novinarske profesije, nego na krajnje grub, neprimeren, primitivan i vulgaran 

način vređa koga stigne. Iz minuta u minut na ovoj televiziji može da se čuje gomila laži i 

neproverenih informacija“, izjavio je Ničić. Po navodima Timočke televizije i radija, sukob s 

gradonačelnikom eskalirao je nakon emitovanja istraživačke emisije o privatizaciji Zaječarske 

toplane.  

 

Situacija sa Timočkom televizijom i radijom iz Zaječara, u dobroj meri odgovara onoj ranije 

opisanoj u Žagubici. Postoje naravno i razlike, od kojih je najznačajnija ta da je u Zaječaru reč o 



 
7 

 

značajnom regionalnom mediju sa važećim dozvolama i za televiziju i za radio i dugogodišnjom 

tradicijom. Ono što je međutim slično, jeste činjenica da su, kao i u Žagubici, i u Zaječaru aktuelni 

gradonačelnik i čelni čovek medija koji je u sukobu sa njim, protivkandidati na upravo 

raspisanim izborima. U takvoj situaciji, s jedne strane, dolaze optužbe za instrumentalizaciju 

medija u interesu predizborne kampanje svog vlasnika, odnosno člana Upravnog odbora, a s 

druge, optužbe za pritisak i zloupotrebu državnih ovlašćenja i prava zarad ograničenja 

slobodnog protoka ideja, informacija i mišljenja. U svakom slučaju, oni koji stradaju su javnost i 

njeno pravo na informacije od lokalnog i regionalnog značaja, ali i zaposleni u medijima koji su 

izloženi i mogućoj instrumenatilazaciji u cilju predizborne kampanje svojih vlasnika ili 

rukovodilaca, i samovolji i osveti lokalnih vlastodržaca. Nedostatak adekvatnih mehanizama 

zaštite redakcija u odnosu na vlasnike i članove svoje uprave, ali i nedostatak adekvatnih 

mehanizama zaštite u odnosu na zloupotrebe vlasti, u uslovima predizborne kampanje, postaje 

posebno zabrinjavajuć. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Olja Bećković, autorka uticajne televizijske emisije „Utisak nedelje“ koja se godinama 

emituje na televiziji „B92“, dobila je sudski poziv za saslušanje u postupku koji se vodi zbog 

nedozvoljenog javnog komentarisanja sudskih postupaka, a povodom izjave iz emisije 

emitovane pre više od godinu dana, u kojoj je gost bio Aleksandar Vučić, zamenik predsednika 

Srpske napredne stranke. Postupak je inicirao Bogoljub Karić, predsednik Pokreta snaga Srbije, 

političke stranke koja učestvuje na izborima u Srbiji u okviru koalicije Pokrenimo Srbiju, 

predvođene Vučićevom Srpskom naprednom strankom. Bogoljub Karić, koji se tereti da je 

telekomunikacionog operatora Mobtel, koji je bio u zajedničkom vlasništvu države i porodice 

Karić, oštetio za 60 miliona evra, pobegao je iz Srbije 2006. godine, a mediji su 2010. preneli da 

je dobio politički azil u Rusiji. Olja Bećković je potvrdila da će se odazvati pozivu suda. Ona je u 

izjavi za dnevni list „Danas“ rekla da Vučića jeste pitala „kako planira da osniva savez sa 

čovekom koji je opljačkao pola zemlje“, na šta je zamenik predsednika „naprednjaka“ odgovorio 

da je Karić samo osumnjičen, a ne i pravosnažno osuđen, a ona to potvrdila. Nakon toga, Karićevi 

advokati poslali su zahtev za objavljivanje odgovora u narednoj emisiji, koji je takođe objavljen. 

Milorad Panjević, advokat Bogoljuba Karića, koji je istovremeno i član predsedništva Pokreta 

snaga Srbije, izjavio je da je navodom da je Karić opljačkao pola zemlje, Olja Bećković povredila 

pretpostavku njegove nevinosti. Ona je, time, po Panjeviću, izvršila pritisak na sud i uticala na 

njegovu nezavisnost. Panjević je potvrdio da je Bećkovićeva u narednoj emisiji objavila Karićev 

odgovor, ali je po njemu sporno što se nije i izvinila, na čemu je Karić insistirao. 

 



 
8 

 

Nedozvoljeno javno komentarisanje sudskih postupaka je relativno novo krivično delo uneto u 

srpski pravni sistem izmenama Krivičnog zakonika iz 2009. godine. Još uvek postoje nedoumice 

vezane za njegovo tumačenje i primenu. Sam član 336a kaže da će se onaj, ko za vreme trajanja 

postupka pred sudom, a pre donošenja pravosnažne sudske odluke, u nameri da povredi 

pretpostavku nevinosti ili nezavisnosti suda, daje javne izjave u sredstvima javnog informisanja, 

kazniti zatvorom do šest meseci i novčanom kaznom. Kritičari ovako formulisane zakonske 

odredbe ukazivali su da se njome zabranjuje komentarisanje tekućih postupaka, a da, 

paradoksalno, komentarisanje pravosnažnih sudskih presuda, koje bi moglo dovesti do 

ozbiljnijeg ugrožavanja autoriteta sudova, nije zabranjeno. Posebno, u odnosu na konkretnu 

izjavu, čini se da Olja Bećković zapravo nije komentarisala sudski postupak pokrenut protiv 

Karića, već odluku Srpske napredne stranke da uđe u politički savez sa Pokretom snaga Srbije. 

Takođe, ako je sporna povreda prezumpcije nevinosti učinjena u medijima, ona se, shodno 

srpskom pravu, sankcioniše kao prekršaj po Zakonu o javnom informisanju, a ne kao krivično 

delo po Krivičnom zakoniku. Takođe, motivacija Karića za ovaj postupak, makar po izjavama 

njegovog advokata, zapravo ignoriše važeće odredbe Zakona o javnom informisanju koje se 

odnose na objavljivanje odgovora. Naime, lice na koje se sporna informacija odnosi može 

odgovorom tvrditi da je ta informacija neistinita, nepotpuna ili netačno preneta. Zakon propisuje 

obavezu da se takav odgovor objavi, bez komentara, što je Televizija „B92“ u konkretnom slučaju 

i uradila. Izvinjenje, na kome Karićev advokat insistira, bio bi lični čin, koji zakon nikom ne 

nameće. Ostaje, međutim, da se vidi kakav će stav zauzeti sud u ovom konkretnom slučaju. Čini 

se da će, bez dosledne prakse, ili čak i preciziranja zakonskog teksta, na način kojim bi se jasnije 

razgraničilo šta je narušavanje autoriteta i nepristrasnosti sudstva, a šta povreda prezumpcije 

nevinosti koja nije usmerena na sud i postupak pred sudom, krivično delo nedozvoljeno javno 

komentarisanje sudskih postupaka nastaviti da izaziva nedoumice i samim tim i da predstavlja 

potencijalni ograničavajući faktor za novinare i medije, čak i kada ne izveštavaju neposredno o 

sudskim postupcima.  

 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA  

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1.  Implementacija Zakona o javnom informisanju obrađena je kroz odeljak o slobodi 

izražavanja.  

 

 



 
9 

 

2. Zakon o radiodifuziji 

 

2.1. U utorak, 13. marta 2012, predsednik Srbije, Boris Tadić, raspisao je za 6. maj izbore za 

Narodnu skupštinu Srbije. Istog dana, predsednica parlamenta, Slavica Đukić Dejanović, 

raspisala je lokalne izbore, takođe za 6. maj. Republička radiodifuzna agencija donela je Opšte 

obavezujuće uputstvo radio i televizijskim stanicama (emiterima) u predizbornoj kampanji za 

lokalne, pokrajinske i republičke skupštinske izbore, izbore za predsednika Republike i izbore za 

Nacionalne savete nacionalnih manjina, koje je stupilo na snagu 9. marta. Opšte obavezujuće 

uputstvo donelo je neka nova pravila, a između ostalog i predvidelo obavezu posebnog 

obeležavanja svih predizbornih programa. Takođe, predviđena su i ograničenja koja se tiču 

emitovanja predizbornih plaćenih termina. Ovi termini ne uračunavaju se u ukupno vreme 

trajanja TV oglašavanja, odnosno radijskog oglašavanja, ali se ne mogu emitovati u takozvanom 

prime-time-u (od 6,00 do 9,00 i od 19,00 do 23,00 časa na televiziji, odnosno od 6,00 do 9,00 i od 

15,00 do 19,00 časa na radiju). Takođe, mediji ne smeju emitovati više od 90 minuta 

predizbornih plaćenih termina dnevno, a ako ih emituju, dužni su da ih pod ravnopravnim 

uslovima obezbede svim izbornim listama, odnosno kandidatima, i to najviše do pet minuta 

jednokratno tokom dana po izbornoj listi, odnosno kandidatu. Izuzetno, jednom tokom 

kampanje, lista, odnosno kandidat, imaju pravo na predizborni plaćeni termin u trajanju od 30 

minuta. Opšte obavezujuće uputstvo sadrži i posebna pravila koja se odnose samo na 

komercijalne stanice, odnosno samo na javni servis i druge javne medije koji su u odnosu na 

svoje obaveze u predizbornoj kampanji izjednačeni sa javnim servisom. Javni servis obavezan je 

da obezbedi emitovanje promocije političkih stranaka, koalicija i kandidata koji imaju 

prihvaćene izborne liste, besplatno i ravnomerno, bez diskriminacije, vodeći računa i o 

adekvatnoj zastupljenosti kandidata nacionalnih manjina. Javni servis, stanice čiji su osnivači 

gradovi i opštine, kao i stanice civilnog sektora, ne mogu emitovati predizborne plaćene termine.  

 

Pravni osnov za donošenje Opšteg obavezujućeg uputstva su odredbe članova 8. i 12. Zakona o 

radiodifuziji, shodno kojima je Republička radiodifuzna agencija nadležna da propisuje pravila 

koja su obavezujuća za emitere, a kojima se obezbeđuje sprovođenje radiodifuzne politike u 

Republici Srbiji. Agencija donosi opšte obavezujuće uputstvo radi bližeg uređivanja određenih 

pitanja koja se odnose na sadržaj programa, nezavisno od postojeće prakse emitera. 

Nepostupanje po opštem obavezujućem uputstvu je osnov za izricanje svih vrsta mera koje 

Agencija može preduzimati, što uključuje opomenu i upozorenje, ali i privremeno ili trajno 

oduzimanje dozvole za emitovanje programa. O meri u kojoj je ovo pitanje osetljivo, svedoči 

činjenica da je RRA, pred praktično svake raspisane izbore u Srbiji, donosila nova uputstva, 

menjajući na određeni način pravila ponašanja u predizbornoj kampanji i korigujući ranije 

uočene nedostatke. Ključna izmena u ovom Uputstvu odnosi se na plaćene predizborne termine, 

čije je vremensko trajanje ograničeno, polazeći od iskustava sa ranijih izbora, na kojima su 



 
10 

 

stranke zakupljivale sate i sate programa. Dodatni problem predstavlja i činjenica da zakon 

predizborne plaćene termine pominje samo na jednom mestu, i to tako što propisuje da su javni 

servisi dužni da tokom predizborne kampanje obezbede besplatno i ravnomerno emitovanje 

promocije stranaka, koalicija i kandidata, pri čemu mogu emitovati reklamne spotove ako oni 

služe predizbornoj kampanji, ali ne i plaćenu predizbornu promociju. RRA, ali i praksa, stali su 

na stanovište da ovo zapravo znači da sve televizijske i radio stanice mogu emitovati 

predizborne spotove u redovnim terminima za oglašavanja, a da komercijalne stanice imaju i 

dodatnu mogućnost da emituju plaćenu predizbornu promociju. Najveću kontroverzu u vezi sa 

novim Opštim obavezujućim uputstvom izazvala je njegova odredba koja predviđa da u toku 

predizborne kampanje emiteri treba da iz svog programa isključe dokumentarne, igrane, 

zabavne i slične emisije i filmove u kojima se pojavljuje funkcioner, istaknuti predstavnik 

podnosioca izborne liste ili kandidat i da izbegavaju druge oblike indirektne političke 

propagande u redovnim emisijama. Brankica Stanković, autorka istraživačke emisije „Insajder“, 

koja se emituje na TV „B92“, izjavila je za dnevni list „Blic“ da novi serijal njene emisije, koji je 

trebalo da se emituje od 2. aprila, neće biti emitovan upravo zbog Opšteg obavezujućeg uputstva. 

Serijal je trebalo da se bavi neracionalnim trošenjem novca iz srpskog budžeta na Kosovu. RRA 

je reagovao saopštenjem u kome se kaže da „Insajder“ nije zabranjen, kao što nije zabranjena 

nijedna druga informativna emisija u Srbiji. Po RRA, sporni član Opšteg obavezujućeg uputstva 

ne odnosi se na informativne emisije i emisije istraživačkog novinarstva. „Insajder“ je, tvrdi RRA, 

na osnovu metoda klasifikacije koje ova Agencija primenjuje, uvršten u informativni, a ne u 

dokumentarni program. Ispostavilo se na kraju da je ključni problem upravo u tome što RRA 

nikada nije objavila metod klasifikacije programa koji primenjuje, što ostavlja sumnju da bi 

programi mogli da se klasifikuju arbitrarno. Podsetimo, žanrovska klasifikacija programa je od 

značaja ne samo za ponašanje emitera tokom predizborne kampanje, već i za druga pitanja (npr. 

programi određenih žanrova ne mogu da budu sponzorisani, ili postoje specifični uslovi za 

njihovo prekidanje reklamama). I spor oko „Insajdera“, na žalost, završio se samo razmenom 

ljutitih saopštenja, a ne i objavljivanjem metoda klasifikacije koji RRA primenjenjuje, iako bi 

zapravo tek objavljivanje tih metoda sprečilo da do ovakvih nesporazuma dolazi ubuduće. 

 

2.2. Dnevni list „Blic“ objavio je tekst u kome se navodi da je Rеpubličkа rаdiоdifuznа 

аgеnciјa zа pоslеdnjе tri gоdinе prеkо 70 putа dаlа sаglаsnоst zа prоmеnu vlаsničkih strukturа 

rаdiо i tеlеviziјskih еmitеrа. Iаkо Zаkоn nе dоzvоlјаvа оtuđivаnjе, prоdајu ili iznајmlјivаnjе 

frеkvеnciја kоје su nаciоnаlnim еmitеrimа dоdеlјеnе 2006, nоvе gаzdе tеlеviziја dоbilе su 

frеkvеnciје u pаkеtu sа vеćinskim dеlоm аkciја kоје su kuplјеnе, tvrdi ovaj list. Fоrmаlnо 

prаvnо, frеkvеnciје оvih ТV еmitеrа nisu bilе nа prоdајu, аli „Blic“ smatra da је zаkоnski оkvir 

оmоgućiо prikrivеnu trgоvinu. Dоzvоlе zа еmitоvаnjе prоgrаmа s nаciоnаlnоm pоkrivеnоšću, 

2006. gоdinе dоbilе su tеlеviziје „Pink“, „Fоks“, „Аvаlа“, dvојаc „Hеpi/Kоšаvа“ i „B92“. Dаnаs, 



 
11 

 

šеst gоdinа kаsniје, оsim Теlеviziје „Pink“, svе оstаlе su prоmеnilе vlаsnikе, nеkе čаk i pо višе 

putа.  

 

Zakon o radiodifuziji predviđa da se dozvola za emitovanje programa, kao i dozvola za radio 

stanicu, ne može ustupati, iznajmljivati ili na drugi način preneti ili otuđiti. Zakon, međutim, 

dozvoljava promenu vlasničke strukture emitera, za koju RRA daje prethodnu saglasnost, pod 

uslovom da ista ne dovodi do nedozvoljene medijske koncentracije. Problem promene vlasničkih 

struktura domaćih televizija je pre svega činjenica da one mogu dovesti do netransparentnosti 

vlasništva, a da je u uslovima netransparentnog medijskog vlasništva nemoguće ceniti opasnost 

postojanja nedozvoljene medijske koncentracije. Drugi problem koji je postao očigledan tokom 

nedavnog štrajka na TV „Avala“, jeste činjenica da RRA, iako prilikom izdavanja dozvola na 

javnim konkursima, po sopstvenom Pravilniku o izdavanju dozvola za emitovanje programa, 

ceni ispunjenost određenih finansijskih uslova, konkretno postojanja finаnsiјskog pоtеnciјаla 

podnosioca prijave kojim on garantuje da ćе biti u mоgućnоsti dа rеаlizuје prеdlоžеni 

prоgrаmski i urеđivаčki kоncеpt, po svemu sudeći te uslove nije cenila prilikom izdavanja 

saglasnosti za promenu vlasničke strukture. Tako se i dogodila situacija u kojoj su vlasnici ili 

suvlasnici medija postajale kompanije bez kapitala, koje kasnije nisu mogle da izmiruju obaveze 

ni prema Agenciji, niti prema zaposlenima. S druge strane, iako iz RRA tvrde da znаju imеnоm i 

prеzimеnоm svakog vlasnika svakog medija u Srbiji, uz ogradu da u slučaju „B92“, koji je delom 

u vlasništvu Investicionog fonda, ne znaju imena svih lica koja su u taj Fond novac ulagala, ali da 

znaju imena lica koja novcem Fonda upravljaju, čini se da je nesporno da bi u Srbiji po pitanju 

transparentnosti medijskog vlasništva i te kako imalo šta da se uradi. Podsećamo da je još 2008. 

godine, radna grupa koju je oformilo tadašnje Ministarstvo kulture, izradila Nacrt zakona o 

medijskoj koncentraciji i javnosti medijskog vlasništva, koji je čak i prošao javnu raspravu, ali 

nikada nije upućen Skupštini na usvajanje. Ono što je najinteresantnije je da, iako se optužbe na 

račun postojanja medijske koncentracije i netransparentnosti medijskog vlasništva najčešće 

vezuju za elektronske medije, oni tada na ovaj Nacrt nisu imali ozbiljnije primedbe, upravo za 

razliku od izdavača štampanih medija, koji su mu se oštro protivili. Čini se da u predstojećoj 

zakonodavnoj reformi koja se u skladu sa Medijskom strategijom očekuje, ovo pitanje mora biti 

rešeno, a da je ono što najmanje treba da bude urađeno, jasnije regulisanje pitanja koja RRA 

proverava pre izdavanja dozvola za promene vlasničke strukture, kako se te promene ne bi 

pretvorile u izigravanje uslova za izdavanje dozvola predviđenih na javnom konkursu. 

 

 

 

 



 
12 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA 

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, Narodna skupština Republike Srbije nije usvojila 

nijedan specifično medijski propis. O aktivnostima u sklopu realizacija Akcionog plana Medijske 

strategije, više reči biće u delu ovog izveštaja koji se odnosi na aktivnosti Ministarstva kulture, 

informisanja i informacionog društva. 

 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH 

 ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA  

 

REGULATORNA TELA 

 

1. Republička radiodifuzna agencija (RRA)  

 

1.1. Aktivnosti Republičke radiodifuzne agencije obrađene su, jednim delom, kroz odeljak o 

implementaciji Zakona o radiodifuziji. 

 

1.2. RRA je Opštim obavezujućim uputstvom koje se odnosi na praćenje predizborne 

kampanje, pooštrila obaveze medija u odnosu na monitoring koji vrši nad njihovim radom. Tako 

su televizijske stanice dužne da, počev od dana raspisivanja izbora, do njihovog okončanja, 

jednom nedeljno dostavljaju Republičkoj radiodifuznoj agenciji snimke svog celokupnog 

programa emitovanog u prethodnoj nedelji. Istovremeno, kao i u svakoj predizbornoj kampanji, 

povećao se broj predstavki koje Agenciji u vezi sa sadržajem programa podnose, pre svega, 

političke stranke, učesnice na izborima. Tako su Ujedinjeni regioni Srbije prigovorili da mediji 

tolerišu zloupotrebu funkcije predsednika Republike, zarad interesa njegove stranke. URS tvrdi 

da je Boris Tadić, u funkciji prеdsеdnika Srbiје, 18. mаrtа službеnо pоsеtio jednu pоrоdicu i 

obišao njeno poljoprivredno gazdinstvo, a 20. mаrtа, takođe službeno, posetio fabriku „Fiat“ u 

Kragujevcu. Po URS-u, mediji su dopustili da se mаtеriјаli snimljeni tokom te dve službene 

posete еmituju kао prеdizbоrni prоgrаm listе Demokratske stranke „Izbоr zа bоlјi živоt Bоris 

Таdić“. Predstavku je podnela i Srpska napredna stranka, koja tvrdi da „svе listе u kаmpаnji 

nеmајu јеdnаk trеtmаn u infоrmаtivnim еmisiјаmа“. RRA je, sa svoje strane, najavila da će tema 

sednice njenog Saveta biti i predizborni spot URS-a, u kome se koriste žigovi poznatih svetskih 

kompanija. URS u spоrnоm spоtu kоristi žig kоmpаniје „Fiat“, nа čiјеm је dоlаsku u Srbiјu lidеr 

URS-a biо аngаžоvаn kао ministаr u Vlаdi Srbiје, аli i žigove Bеnеtоna i nekih drugih kompanija. 

Člаn Sаvеtа RRА, prоfеsоr Gоrаn Pеkоvić, izjavio je da se, po njegovom mišljenju, u tom slučaju 



 
13 

 

radi o kršenju Zakona o oglašavanju, budući da glеdаоci stiču utisаk dа tе kоmpаniје pоdržаvајu 

kаmpаnju. Sa sednice Saveta održane 26. marta, izdato je saopštenje u kojem se tvrdi da niјеdаn 

оd еmitеrа, prаtеći rаd držаvnih оrgаnа, niје prеkršiо Opšte оbаvеzuјućе uputstvо RRА о 

pоnаšаnju mеdiја u izbоrnој kаmpаnji. Pоvоdоm prigоvоrа URS-a i SNS-a dа DS i Bоris Таdić 

zlоupоtrеblјаvајu funkciјu prеdsеdnikа Rеpublikе u svrhu kаmpаnjе, RRА је sаоpštilа dа svi 

еmitеri „i tоkоm izbоrnе kаmpаnjе, kао i kаdа izbоri nisu rаspisаni, imајu slоbоdu dа prаtе rаd 

svih držаvnih оrgаnа i njihоvih prеdstаvnikа“. Povodom primedbe koja se tiče korišćenja žigova 

pojedinih kompanija u spotovima URS-a, Savet je zatražio dostavljanje dodatne dokumentacije 

koja bi trebalo da pokaže da li je postojala saglasnost kompanija čiji su žigovi korišćeni, za takvu 

njihovu upotrebu. 

 

2. Republička agencija za elektronske komunikacije (Ratel) 

 

2.1. Aktivnosti Republičke agencije za elektronske komunikacije biće delom obrađene i kroz 

odeljak ovog izveštaja koji se bavi procesom digitalizacije.  

 

2.2. Postupajući po zahtevu Republičke radiodifuzne agencije od 3 februara, direktor Ratela 

doneo je 5. marta dva rešenja kojima je na osnovu člana 101. Zakona o elektronskim 

komunikacijama obavezao dominantnog kablovskog operatora, SBB, da u svojoj mreži u Novom 

Sadu obavezno prenosi programe televizija „Kanal 9“, „Delta“, „Mozaik“ i „Novosadska TV“, a da u 

svojoj mreži u Kikindi obavezno prenosi programe televizija „VK“ i „Rubin“. Podsetimo, po članu 

101. Zakona o elektronskim komunikacijama, Ratel je ovlašćen i nadležan da, na zahtev 

Republičke radiodifuzne agencije, operatoru elektronske komunikacione mreže za distribuciju i 

emitovanje medijskih sadržaja, propiše obavezu prenosa određenih kanala. Za donošenje ovakve 

odluke, pored zahteva RRA, koja je u postupku njegovog podnošenja dužna da poštuje načela 

srazmernosti i javnosti i da oceni neophodnost obaveze prenosa radi ostvarivanja jasno 

određenih ciljeva od opšteg interesa, potrebno je da bude ispunjen još jedan uslov, da značajan 

broj krajnjih korisnika koristi elektronsku komunikacionu mrežu tog operatora kao jedini ili 

prvenstveni način za primanje medijskih sadržaja. U postupku donošenja rešenja, Ratel je cenio 

okolnost da je SBB kablovski operator s najvećim brojem pretplatnika u Novom Sadu, odnosno, 

jedini kablovski operator u Kikindi, i doneo odluku kojom se obaveza prenosa nameće. U svom 

prethodnom izveštaju opisali smo razloge koji su doveli do toga da RRA uopšte podnese zahtev 

za donošenje ovakog rešenja. „Kanal 9“, koji je sa SBB-om istovremeno vodio i sudski spor nakon 

što ga je ovaj operator isključio iz svoje kablovske ponude u julu 2011. godine, objavio je 16. 

marta da je njihov signal ponovo dostupan gledaocima u Novom Sadu, kao i da nije bilo potrebe 

da se njihovo vraćanje u kablovsku mrežu sprovodi prinudnim putem, pošto je SBB sam 



 
14 

 

postupio po odlukama Ratela i po privremenoj meri Privrednog suda u Novom Sadu, koji je SBB-

u takođe naložio vraćanje „Kanala 9“ u kablovsku ponudu. 

 

2.3. Ratel je 14.03.2012. saopštio da je zајеdničkоm аkciјоm Оdеlјеnjа zа bоrbu prоtiv 

visоkоtеhnоlоškоg kriminаlа Službе zа bоrbu prоtiv оrgаnizоvаnоg kriminаlа Uprаvе 

kriminаlističkе pоliciје Мinistаrstvа unutrаšnjih pоslоvа Rеpublikе Srbiје, Rеpubličkе 

rаdiоdifuznе аgеnciје i Službе zа kоntrоlu Rеpubličkе аgеnciје zа еlеktrоnskе kоmunikаciје, 

sprеčеnо dаlје еmitоvаnjе rаdiо prоgrаmа еmitеrа Rаdiо Rаkа Еšingеr, iz Lаzаrеvca. Rаdiо Rаkа 

Еšingеr iz Lаzаrеvca, bio je prvi na listi nеоvlаšćеnih kоrisnikа rаdiо-frеkvеnciјskоg spеktrа koju 

je Ratel redovno objavljivao i gоdinаmа је еmitоvао prоgrаm uprkоs nеpоsеdоvаnju dоzvоlе zа 

еmitоvаnjе. U saopštenju koje je istim povodom objavio i RRA, navodi se i da je protiv prekršioca 

podneta krivična prijava, ali ne i za koje delo. 

 

3.  Savet za štampu 

 

Savet za štampu doneo je 29. marta odluku po kojoj je dnevni list „Press“ tekstom „Mengele sa 

Oksforda: Lekarima dozvola da ubijaju decu”, objavljenim 2.3.2012. godine u štampanom i 

elektronskom izdanju, prekršio Kodeks novinara Srbije i to odredbe koje propisuju obavezu 

novinara da „poštuje i štiti prava i dostojanstvo dece, žrtava zločina, osoba sa hendikepom i 

drugih ugroženih grupa“, kao i obavezu novinara da mora da „učini sve da izbegne 

diskriminaciju zasnovanu, između ostalog, na polu, starosti, seksualnom opredljenju, jeziku, veri, 

političkom i drugom mišljenju, nacionalnom i društvenom poreklu“. Konkretnu žalbu podneo je 

Gej lezbejski info centar, koji je naveo da se u spornom tekstu gej brakovi i pravo da istopolni 

roditelji usvajaju decu, porede, odnosno stavljaju u istu ravan, sa pedofilijom i ubijanjem dece sa 

smetnjama u razvoju. Komisija za žalbe ocenila je da se objavljenim tekstom diskriminiše jedna 

posebno osetljiva manjina i da bi novinari morali biti svesni opasnosti od diskriminacije koju 

mogu da šire mediji. Ovakva odluka doneta je većinom glasova, budući da su dva člana Komisije, 

Ljiljana Smajlović, predsednica Udruženja novinara Srbije i Božo Prelević, advokat, smatrali da 

tekstom nije prekršen Kodeks, odnosno da autor teksta nije imao nameru da diskriminiše 

pripadnike gej populacije, već da je reč samo o loše napisanom tekstu, u kojem se u isti kontekst 

stavljaju svari koje međusobno nisu ni u kakvoj vezi. Inače, od 9 odluka koje je Komisija za žalbe 

Saveta za štampu do sada donela, ovo je treća kojom se utvrđuje da je upravo dnevni list „Press“ 

prekršio Kodeks. U dve ranije odluke, Komisija je našla da je „Press“ povredio pravo na 

privatnost, odnosno povredio temeljno načelo Kodeksa koje se odnosi na istinitost izveštavanja, 

tako što je čitaocima vrednosni sud redakcije predstavio kao materijalnu činjenicu. Ovom 

odlukom, „Press“ postaje list protiv koga je Komisija donela najviše odluka kojima se žalbe 

usvajaju. Odluka po jоš јеdnoj žаlbi nа pisаnjе „Prеssа“, a koju je podnela Nаrоdna bаnka Srbiје 



 
15 

 

zbоg višе tеkstоvа kојi su, kako NBS ocenjuje, „bili zlоnаmеrni i tеndеnciоzni“, očekuje se 

uskoro. 

 

DRŽAVNI ORGANI  

 

4. Ministarstvo kulture, informisanja i informacionog društva 

 

I pored izjave Predraga Markovića, ministra kulture, informisanja i informacionog društva, koju 

je dao još krajem januara, da realizacija Akcionog plana Medijske strategije teče po utvrđenim 

rokovima,  nikakvih novih vesti po tom planu iz Ministarstva nije bilo već puna dva meseca. 

Nezvanično se ipak saznaje da su radne grupe formirane, te da se na nacrtima novih zakona radi. 

Istovremeno, Vlada je donosila određene odluke koje su u potpunoj suprotnosti sa idejama 

Medijske strategije. Tako je, npr. krajem marta, Vlаdа držаvnој nоvinskој аgеnciјi „Таnјug“ 

оdоbrilа bеskаmаtni krеdit оd 17,5 miliоnа dinаrа zа izvеštаvаnjе о prеdizbоrnој kаmpаnji i 

izbоrnоm dаnu 6. mаја, odnosno, kako se navodi u obrazloženju, zа „ izmirivаnjе rаshоdа 

izvеštаvаnjа i nаbаvku оprеmе, kаkо bi sе u cеlоsti оbеzbеdili аdеkvаtnо izvеštаvаnjе i 

pоkrivеnоst vidео i fоtо sеrvisоm prеdizbоrnе kаmpаnjе i izbоrnоg dаnа“. Krеdit је оdоbrеn 

samo tri dаnа nаkоn štо је аgеnciја „Таnјug“  tо zаtrаžilа, а prеmа ugоvоru, rоk vrаćаnjа је 31. 

dеcеmbаr оvе gоdinе. Istovremeno, nije poznato da je rađena bilo kakva analiza planova za 

izvеštаvаnjе о prеdizbоrnој kаmpаnji i izbоrnоm dаnu koje druge agencije moguće već imaju ili 

prave na komercijalnoj osnovi.  Zа rаd držаvnе nоvinskе аgеnciје se i inače svаkе gоdinе izdvаја 

dео novca iz budžеtа, а u 2011. gоdini izdvојеnо је više od 200 miliona dinаrа. Podsetimo, 

Medijskom strategijom predviđeno je da će država, u skladu sa strateškim opredeljenjem izlaska 

iz medijskog vlasništva, izvršiti vlasničku transformaciju „Таnјuga“. Strategija takođe predviđa 

da će Srbija, i pre vlasničke transformacije „Таnјuga“, obezbediti regulatorni okvir za 

ravnopravni položaj svih novinskih agencija, u skladu s pravilima zaštite konkurencije i dodele 

državne pomoći, odnosno da će država voditi računa o tome da „Таnјug“ ne dovodi u 

neravnopravan položaj druge agencije. Odlukom o оdоbravanju bеskаmаtnog krеdita „Таnјugu“, 

čemu se, makar koliko je saopšteno, Ministarstvo kulture, informisanja i informacionog društva 

nije protivilo, praktično se odustalo od još jednog dela Medijske strategije.  

 

5.  Pоvеrеnik zа infоrmаciје оd јаvnоg znаčаја i zаštitu pоdаtаkа о ličnоsti  

 

Pоvеrеnik zа infоrmаciје оd јаvnоg znаčаја i zаštitu pоdаtаkа о ličnоsti dоstаviо је krajem marta 

Nаrоdnој skupštini Rеpublikе Srbiје Izvеštај о sprоvоđеnju Zаkоnа о slоbоdnоm pristupu 

infоrmаciјаmа оd јаvnоg znаčаја i Zаkоnа о zаštiti pоdаtаkа о ličnоsti u 2011. gоdini. Isti 



 
16 

 

izvеštај је, u sklаdu sа zаkоnоm, dоstаvlјеn prеdsеdniku Rеpublikе, Zаštitniku grаđаnа i Vlаdi 

Rеpublikе Srbiје. Poverenik je ocenio da je nastavljen trend rasta broja obraćanja ovoj instituciji 

radi zaštite prava, tako da je u 2011. bilo оkо 40% višе takvih slučajeva, nеgо u 2010, i dvа i pо 

putа višе takvih slučajeva nеgо u 2009. godini. Poverenik ovakav trеnd ocenjuje kао pоtvrdu 

rаstа pоvеrеnjа grаđаnа u instituciјu Pоvеrеnikа, ali i opomenu koja ukazuje na vеliki brој 

prоblеmа koji opterećuju оstvаrivаnje prаvа, kako na pristup infоrmаciјama оd јаvnоg znаčаја, 

tako i na zаštitu pоdаtаkа о ličnоsti. Poverenik je različito ocenio stanje u dve oblasti iz njegove 

nadležnosti. U оblаsti slоbоdе pristupа infоrmаciјаmа, vеć nеkоlikо gоdinа imаmо kоntinuirаn 

napredak, koji je, po Povereniku, invеrzibilаn, te ga je pоtrеbnо sаmо unаprеđivаti i оdržаvаti. 

On smatra da je pоsеbnо vаžnо dа sе nаpоri usmеrе nа аfirmаciјu mоdеrnih shvаtаnjа prаvа nа 

slоbоdаn pristup infоrmаciјаmа, te da je pоtrеbnо dа оrgаni vlаsti štо višе infоrmаciја о svоm 

rаdu оbјаvlјuјu nа prоаktivnој оsnоvi, i bеz pоsеbnih zаhtеvа. U оblаsti zаštitе pоdаtаkа о 

ličnоsti, situаciја је, po Povereniku, bitnо drugаčiја i lоšiја, i to kao pоslеdicа različitih nеgаtivnih 

činjеnicа, оd kојih je Poverenik izdvојiо tri. Prva je činjenica da Poverenik radi sa nеаdеkvаtnim 

brојеm sаrаdnikа, štо је dirеktnа pоslеdicа оdsustvа vоlје Vlаdе dа оvој instituciјi оbеzbеdi 

nеоphоdnе prоstоrnе uslоvе zа rаd. Drugа, јеste dа su Vlаdа i drugi držаvni оrgаni zakazali u 

svojim obavezama propisanim Zаkоnom о zаštiti pоdаtаkа о ličnоsti, štо је imаlо krajnje 

nеgаtivnе еfеktе. Treći problem Poverenik vidi u nеаdеkvаtnom оdnоsu nаdlеžnih prеmа 

оdgоvоrnоsti zа kršеnjе zаkоnа. Tоkom 2011. gоdinе, nаdlеžni nisu pоkrеnuli niјеdаn 

prеkršајni pоstupаk zbоg kršеnjа Zаkоnа о slоbоdnоm pristupu infоrmаciјаmа, iаkо је razloga 

za to izvеsnо bilо. Takođe, оd vеćеg brоја prеkršајnih i krivičnih priјаvа kоје је Pоvеrеnik 

pоdnео zbоg kršеnjа Zаkоnа о zаštiti pоdаtаkа о ličnоsti, postupak ni po јеdnoj niје 

prаvоsnаžnо оkоnčаn. Poverenik je zato ocenio da se odnоs društvа i držаvе prеmа privаtnоsti, 

a pоsеbnо prеmа zаštiti pоdаtаkа о ličnоsti, mоrа kоrеnitо mеnjаti.  

 

Ono što posebno zabrinjava u оblаsti zаštitе pоdаtаkа о ličnоsti је činjenica da Vlаdа јоš uvеk 

niје dоnеlа Аkciоni plаn zа sprоvоđеnjе Strаtеgiје zаštitе pоdаtаkа о ličnоsti, sа dеfinisаnim 

аktivnоstimа, оčеkivаnim еfеktimа, nоsiоcimа kоnkrеtnih zаdаtаkа i rоkоvimа zа izvršеnjе 

zаdаtаkа, iаkо је rоk zа usvајаnjе оvоg plаnа istеkао 20. nоvеmbrа 2010. gоdinе. Таkоđе, Vlаdа 

јоš uvеk niје urеdilа nаčin аrhivirаnjа i mеrе zаštitе nаrоčitо оsеtlјivih pоdаtаkа, iаkо је rоk zа 

оvо istеkао јоš 4. mаја 2009. gоdinе. Takođe, nеkе оd pоstојеćih prоpisа pоtrеbnо је izmеniti, 

јеr nisu usаglаšеni sа rеlеvаntnim mеđunаrоdnim dоkumеntimа. То sе prе svеgа оdnоsi nа sаm 

Zakon o zaštiti podataka o ličnosti, koji nije u pоtpunоsti usаglаšеn sа međunarodnim aktima 

koji Srbiju obavezuju, ali ni sa Ustavom Srbije. Ono što je od posebnog značaja za medije, jeste 

deo ovog Zakona koji se odnosi na obradu podataka o ličnosti od strane novinara i medija. Ove 

odredbe nisu dovoljno jasne, a u praksi dovode do slučajeva u kojima se protiv novinara, i to 

posebno onih koji se bave istraživačkim novinarstvom, iniciraju i vode krivični postupci, pri 

čemu se novinarski posao olako tretira kao neovlašćena obrada podataka o ličnosti. 



 
17 

 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA  

 

6. Organizacija proizvođača fonograma Srbije (OFPS) i Organizacija za kolektivno 

ostvarivanje prava interpretatora (PI) 

 

Organizacija proizvođača fonograma Srbije (OFPS) i Organizacija za kolektivno ostvarivanje 

prava interpretatora (PI) objavile su 21. marta da u 2012. godini neće naplaćivati naknadu za 

javno saopštavanje fonograma i na njima zabeleženih interpretacija u zanatskim radnjama, 

odnosno da će zanatskim radnjama odobriti popust od 100% u odnosu na naknadu predviđenu 

tarifom. Istovremeno, OFPS i PI saopštili su da su i u odnosu na korisnike, kao što su ugostiteljski 

objekti, šoping molovi i tržni centri, prodavnice i supermarketi, benzinske stanice, hoteli, 

sajmovi, kockarnice i kladionice, predložili Komisiji za zaštitu autorskog i srodnog prava 

korekciju tarife, na način da ona vodi računa o veličini grada ili opštine u kojoj se takav objekat 

nalazi. Navedene mere, OFPS i PI pravdaju krizom. Međutim, u odnosu na medije, tj. naknade za 

emitovanje fonograma i na njima zabeleženih interpretacija, popusti nisu predviđeni, tj. i dalje 

na snazi ostaje tarifa iz 2009. godine, shodno kojoj je naknada određena na nivou od 3,5% od 

ukupnih prihoda za komercijalne radio stanice, odnosno u rasponu od 1 do 2% za komercijalne 

televizijske stanice, pri čemu je minimalni iznos naknade za radio stanice 7.200 dinara, a za TV 

stanice 9.000 dinara. Stiče se utisak da su naknade od emitera poslednje čega bi se kolektivne 

organizacije odrekle, odnosno poslednje u odnosu na koje bi popustile sa svojim zahtevima. 

Tako se sada ispostavlja da kolektivne organizacije imaju razumevanja i za otežane uslove 

poslovanja kladionica i kockarnica usled krize, ali ne i za otežane uslove poslovanja radio i TV 

stanica. U međuvremenu, kako pregovori o tarifi između OFPS i PI sa jedne strane, i ANEM-a kao 

reprezentativnog udruženja emitera, s druge strane, nisu doveli do sporazuma o tarifi, Predlog 

nove tarife koga su predložile dve organizacije, i dalje se nalazi pred Komisijom koja o njemu 

treba da odluči. 

 

 

V PROCES DIGITALIZACIJE 

 

Nakon što je Vlada 1. marta svojom Odlukom izmenila Strategiju za prelazak sa analognog na 

digitalno emitovanje radio i televizijskog programa u Republici Srbiji, i nakon što je nešto ranije, 

u februaru, Ministarstvo kulture, informisanja i informacionog društva Pravilnikom o 

utvrđivanju Plana raspodele frekvencija/lokacija za terestričke analogne FM i TV radiodifuzne 

stanice za teritoriju Republike Srbije usvojilo Aneks 4 Plana raspodele, kojim je izvršena 

raspodela frekvencija za Inicijalnu mrežu za testiranje emitovanja digitalnog televizijskog 

signala, stekli su se uslovi za početak digitalizacije televizije u Srbiji. Naime, izmenjena Strategija 



 
18 

 

za prelazak sa analognog na digitalno emitovanje radio i televizijskog programa upravo predviđa 

da će prelazak na digitalno zemaljsko emitovanje televizijskog programa otpočeti pokretanjem 

Inicijalne mreže za testiranje emitovanja digitalnog TV signala sa 15 lokacija koje su navedene u 

Aneksu 4 Plana raspodele. Infrastruktura i oprema koje čine Inicijalnu mrežu, biće postupno i 

paralelno sa gašenjem analognih predajnika i potpunim prelaskom na digitalno emitovanje, 

postepeno uključivane u konačnu digitalnu mrežu. U skladu sa Strategijom, Ratel je, 15. marta, 

Javnom preduzeću „Emisiona tehnika i veze“ (ETV) izdao pojedinačnu dozvolu za korišćenje 

frekvencija iz Aneksa 4 Plana raspodele, a probno emitovanje u Inicijalnoj mreži otpočelo je 21. 

marta. U ETV-u kažu da je Iniciјаlnа mrеža, u еkspеrimеntаlnој fаzi, nаmеnjеnа zа tеstirаnjе 

sistеmа, prеdајnikа, priјеmnikа, rаzličitih pаrаmеtаrа i mоgućnоsti prоstirаnjа i priјеmа. 

Stvаrnо stаnjе ćе biti pоznаtо tek pоslе dеtаlјnih mеrеnjа kоје ćе stručnjаci ETV-a оbаvlјаti u 

nаrеdnim mеsеcimа, ali je za očekivati da će digitаlni signаl iz Iniciјаlnе mrеžе mоći dа primi 

оkо 40 оdstо stаnоvništvа Srbiје. Nažalost, iako je Ministarstvo kulture, informisanja i 

informacionog društva usvojilo Spеcifikаciјu minimаlnih tеhničkih zаhtеvа urеđаја zа priјеm 

digitаlnоg tеrеstričkоg tеlеviziјskоg signаlа u Rеpublici Srbiјi i Uputstvо о nаčinu i prоcеduri 

ispitivаnја urеđаја (STB i digitаlnih tеlеviziјskih priјеmnikа) u cilju prоcеnе ispunјеnоsti uslоvа 

zа priјеm digitаlnоg tеrеstričkоg tеlеviziјskоg signаlа u Rеpublici Srbiјi, set top box-ova, 

odnosno urеđајa kојi dеkоduju digitаlni signаl i оmоgućаvаju dа sе оn prаti nа stаndаrdnоm ТV 

priјеmniku, u prodaji još uvek nema, tako da je gledanost programa koji se emituju u digitalnoj 

mreži mala. U mreži se emituju kanali za koje je Republička radiodifuzna agencija dala mišljenje 

da u ovom trenutku ne postoje pravne smetnje za njihovo emitovanje, pošavši od zona 

pokrivanja utvrđenih važećim dozvolama za emitovanje programa. To su RТS 1, RТS 2, RТS 

digitаl, Pink, B92, Prvа, Аvаlа, Hеpi, RТV1 (na teritoriji AP Vojvodine), Studio B (na području 

Beograda) i RТS HD.  

 

U skladu sa Akcionim planom za sprovođenje izmenjene Srategije digitalizacije, do kraja marta 

trebalo je da budu usvojeni još i Plan prelaska na digitalno emitovanje i novi Pravilnik o prelasku 

s analognog na digitalno emitovanje radio i televizijskog programa i pristupu multipleksu u 

terestričkoj digitalnoj radiodifuziji. Pravilnik je bio na javnoj raspravi krajem 2011. i početkom 

2012. godine, ali još nije usvojen. Plan prelaska na digitalno emitovanje, koji bi zapravo trebalo 

da odredi redosled regiona za fazno isključenje analognog signala, rokove za potpuni prelazak na 

digitalno emitovanje u svakom od njih, te zadatke i odgovornosti u vezi s obaveštavanjem 

javnosti i planom pomoći najugroženijim kategorijama stanovništva, očigledno kasni, a u 

situaciji u kojoj su raspisani parlamentarni izbori, moguće je i da ga odlazeća Vlada neće ni 

donositi. U svakom slučaju, mart 2012. godine je veliki i značajan mesec za digitalizaciju 

televizije u Srbiji. To je mesec u kome je začetak nove digitalne mreže pušten u rad i u kome je 

praktično otpočeo „simulcast“, kao prva faza digitalizacije u zemlji. 

 



 
19 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

Mart je obeležio raskid još jednog privatizacionog ugovora, ovoga puta u Televiziji Pirot, koja je 

ponovo u državnom vlasništvu nakon privatizacije iz 2007. godine. Do raskida ugovora došlo je 

na predlog Sindikata i zaposlenih u televiziji. U оbrаzlоžеnju rеšеnjа о rаskidu ugоvоrа, nаvоdi 

sе dа је prilikоm kоntrоlе, Agencija za privatizaciju kоnstаtоvаla dа kupаc niје ispuniо 

ugоvоrеnе оbаvеzе kоје sе оdnоsе nа invеstirаnjе, kоntinuitеt pоslоvаnjа i оbаvеzе iz sоciјаlnоg 

prоgrаmа, iаkо mu је zа izvršеnjе tih оbаvеzа оmоgućеn dоpunski rоk. Zaposleni očekuju 

imenovanje zastupnika kapitala, i tvrde da im je intеrеs dа оdrže kоntinuitеt u rаdu, a očеkuјu i 

pаrtnеrski оdnоs sа opštinоm. U opštini takođe tvrde da im je interes da televizija opstane. 

Kupac tеlеviziје u privatizaciji, Мilоrаd Pејić, kаžе dа držаvа nigdе niје bilа dоbаr vlаsnik, pа 

nеćе ni u оvоm slučајu. On je od Аgеnciје za privatizaciju tražio da mu dozvoli da ugоvоr о 

privаtizаciјi prenese na treće lice. Kaže da su rаzgоvоri bili u tоku, аli da је nа kraju Agencija, na 

zаhtеv Sindikаtа, ugovor ipak rаskinula. Pејić takođe tvrdi da raspolaže dokazima da je оbаvеzе 

da invеstira u Televiziju ispunio, dа је prоgrаm rеdоvnо еmitоvаn, kao i da su plate kasnile 

daleko manje nego što to tvrdе zаpоslеni. U svakom slučaju, raskid ugovora o privatizaciji čini se 

da je deo jednog šireg trenda koji, nakon raspisivanja izbora na svim nivoima, karakteriše sve 

jači pritisak na medije i građenje pozicija od strane lokalnih moćnika koje treba da obezbede 

nekritičku podršku od strane medija u predizbornoj kampanji, a posebno od strane javnih 

medija. Borba za pozicije često dovodi i do sukoba unutar vladajućih opštinskih koalicija, pa su 

se tako u Čoki predstavnici vladajućeg Saveza vojvođanskih Mađara povukli iz uređivačkog 

odbora lokalnog mesečnika „Hronika“, uz optužbe da nisu bili u mogućnosti dа utiču nа 

urеđivаčku pоlitiku. Fеrеnc Bаlаž, zаmеnik prеdsеdnikа оpštinе Čоkа, iz SVМ-а, tvrdi da je 

Urеđivаčki оdbоr dobijao novine pripremljene za štampu toliko kasno, da više nije bilo vremena 

da se na bilo šta reaguje, a prеdsеdnik skupštine, Čаbа Pintеr, takođe iz SVМ-a, tvrdi da је 

pоslеdnji fеbruаrski brој nоvinа stigао dо grаđаnа, а dа gа Urеđivаčki оdbоr niје ni prеglеdао. 

Po Pintеru, ovo se radi kako bi tеkstоvi u novinama služili cilјеvima јеdnе strаnkе, kоја tаkо 

pоkušаvа dа sеbе pоpulаrizuје prеd izbоrе. Njihovi koalicioni partneri iz Demokratske stranke 

ne slažu se sa ocenom da SVM nije imао mеhаnizmе da postigne „dа list izglеdа kаkо оni hоćе“. 

Prеdsеdnik Оpštinskоg оdbоrа DS i bivši prеdsеdnik čоkаnskе оpštinе, dr Prеdrаg Мiјić, 

postupak SVM-a tumači tek kao uobičajenu praksu prеd izbоrе, „kаdа sе svi prаvе kао dа nisu 

učеstvоvаli u vlаsti“.  

 

Bolna činjenica da lokalni javni mediji nemaju nikakav sistemski mehanizam svoje zaštite i 

zaštite svojih redakcija i uređivačke politike od lokalnih moćnika, najviše se zloupotrebljava u 

predizbornoj kampanji. Mera bahatosti lokalnih vlasti u odnosu na javne medije je tolika, da oni 

ne zaziru od izjava u kojima se potpuno otvoreno razmeću „mеhаnizmima da postignu dа medij 

izglеdа kаkо оni hоćе“. Nažalost, ni same redakcije i novinari tome često ne uspevaju da se 



 
20 

 

odupru, pa tako imamo paradoksalnu situaciju, kao u Pirotu, da se zaposleni u Televiziji raduju 

tome što su ponovo u državnom vlasništvu i umesto da se nude građanima da u njihovom 

najboljem interesu budu mehanizam koji će kontrolisati vlast, oni se nude opštini od koje 

„očеkuјu pаrtnеrski оdnоs“. Sve ovo zajedno govori, i to govori vrlo ružno, o meri u kojoj je 

sistem vrednosti poremećen, a svest o funkciji medija u društvu zamagljena. 

 

 

VII ZAKLJUČAK 

 

Raspisivanje izbora u Srbiji dodatno je uticalo na jačanje pritisaka kojima su mediji izloženi. Ovi 

pritisci dolaze sa različitih strana, ali se optužbe najčešće čuju i razmenjuju između lokalnih 

vlasti i moćnika, s jedne strane, i vlasnika medija, s druge strane, koji bivaju optuženi da 

instrumentalizuju redakcije u interesu svoje političke promocije, političke promocije svojih 

stranaka, ili stranaka kojima su bliski. O nekim od formi u kojima se ovi pritisci materijalizuju, 

pisali smo i u ovom izveštaju. Najčešće se radi o diskriminaciji novinara i medija koji se 

procenjuju kao kritički prema konkretnoj političkoj opciji, i obezbeđivanju pristupa 

informacijama i događajima samo onim medijima i samo onim novinarima koji potpuno 

nekritički pristupaju predizbornoj kampanji. Ono što posebno zabrinjava je kreirana atmosfera u 

kojoj se diskriminacija medija i novinara tretira kao normalno i prihvatljivo ponašanje, a pritisci 

čak i ne kriju, već se predstavljaju kao legitiman čin. Republička radiodifuzna agencija je 

pokušala da usvajanjem Opšteg obavezujućeg uputstva u predizbornoj kampanji stanicama 

uvede određena pravila, ali ta pravila prvenstveno imaju za cilj zaštitu gledalaca, što se u dobroj 

meri i postiže ograničavanjem prava emitera da strankama prekomerno ustupaju termine u 

svojim programima. Mediji i novinari, međutim, ostaju prepušteni sami sebi. Opšte obavezujuće 

uputstvo ima i druge nedostatke, od kojih je najveći svakako taj, što se nije pokazalo dovoljno 

jasnim i što je zahtevalo brojna dodatna tumačenja i razjašnjenja. O ovome govori i kontroverza 

koju su izazvala različita tumačenja odredbe Uputstva kojima se od medija traži da izbegavaju 

indirektnu političku propagandu u redovnim emisijama, kao i da iz programa isključe 

dokumentarne, igrane, zabavne i slične emisije i filmove u kojima se pojavljuje funkcioner, 

istaknuti predstavnik podnosioca izborne liste ili kandidat. Sama činjenica da je RRA morala 

dodatno da objašnjava da se sporni član Opšteg obavezujućeg uputstva ne odnosi se na 

informativne emisije i emisije istraživačkog novinarstva, jeste dovoljan razlog za zabrinutost. 

Ovo tim pre, što se RRA sve vreme poziva na metod klasifikacije programskih žanrova koga 

primenjuje, a koji samim medijima i dalje ostaje netransparentan i nepoznat, budući da ga RRA 

nikada nije objavila. Sve dok ti kriterijumi ne budu bili svima poznati i dostupni, postojaće i 

razlozi za strah od eventualne arbitrarne klasifikacije. Posebno je važno ukazati da ovaj problem 

nije isključivo vezan za predizbornu kampanju, budući da je žanrovska klasifikacija programa i 

inače bitna za primenu propisa koji se odnose na oglašavanje. Naime, Zakon o oglašavanju 



 
21 

 

različito reguliše pravo na sponzorisanje ili prekidanje programa pojedinih žanrova, što je u 

praksi izazivalo ozbiljne probleme u situacijama u kojima sam emiter klasifikuje emisiju na 

jedan način, koji dozvoljava zaključivanje sponzorskih ugovora ili prekidanje tog programa 

blokovima reklama, dok RRA isti program klasifikuje na drugačiji način, koji isključuje 

mogućnost zaključivanja sponzorskih ugovora, a prekidanje programa radi emitovanja 

reklamnih blokova potpuno zabranjuje ili dodatno uslovljava. U Srbiji se, tim povodom, u ovom 

trenutku vodi veliki broj postupaka pred prekršajnim sudovima, za koje je krajnje neizvesno 

kako će biti okončani. Na posletku, dok je predizborna kampanja kreirala situaciju u kojoj 

aktuelna vlast odustaje od pojedinih temeljnih opredeljenja za koje se nekoliko meseci ranije 

opredelila u Medijskoj strategiji, ili pak rešavanje određenih gorućih problema na koje je 

Strategijom ukazano ostavlja za neko kasnije vreme, o čemu, između ostalog, svedoči i slučaj sa 

odobravanjem beskamatnog kredita državnoj novinskoj agenciji „Tanjug“, neophodno je 

pohvaliti i istaći ozbiljan pomak koji je napravljen izmenom Strategije digitalizacije, izdavanjem 

dozvola za Inicijalnu digitalnu mrežu i početkom simulkasta u Srbiji. Za očekivati je da će ovo 

omogućiti neophodno tеstirаnjе sistеmа, prеdајnikа, priјеmnikа, pаrаmеtаrа mreže i 

mоgućnоsti priјеmа signala, što bi sve zajedno trebalo da obezbedi bezbolniju digitalizaciju 

zemaljske radiodifuzije u Srbiji. 


